De principes achter marketing

Marketing. Iedereen kent het woord, maar weet je ook precies wat het inhoudt? Vaak zien we marketing als het voeren van promotie, maar dit is slechts een klein deel van wat het echt is. Ben jij benieuwd naar de principes achter marketing? Daar kan deze blog je bij helpen. Je komt erachter wat marketing precies is, uit welke elementen het bestaat en hoe men hedendaags tegen marketing aankijkt. Ook gaan we in op wat praktijk voorbeeld van marketing.

Wat is marketing? 

Marketing kan je zien als een vakgebied. Binnen dit vakgebied houden experts zich bezig met het communiceren van de waarde van een product of dienst naar de beoogde doelgroep. Een belangrijk doel van marketing is het creëren van naamsbekendheid, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat mensen aankopen doen. Om dit alles te bereiken worden verschillende activiteiten uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het warm houden van klantrelaties en nieuwe klanten trekken. 

De marketingmix

Indien we spreken over marketing, gaat het eigenlijk altijd om vier basisprincipes. Deze basisprincipes noemen we de marketingmix. Het betreft product, prijs, plaats en promotie. Een marketeer moet de waarde van een product goed formuleren zodat dit in een pakkende boodschap overgedragen kan worden op de doelgroep. Dit doen marketeers middels promotie. Hierbij is het van belang dat een passende prijs gesteld wordt. Tenslotte zullen marketeers actie moeten verrichten om het product op de juiste plaats te leveren. Of het nou gaat om b2c of b2b marketing, iedere onderneming zal aandacht besteden aan de marketingmix. 

Nieuwe blik op marketing

Tegenwoordig zijn er steeds meer marketeers die vinden dat marketing verder gaat dan slechts de marketingmix. De American Marketing Association heeft daarom vier nieuwe componenten geformuleerd die de basis moeten vormen voor wat marketing nou eigenlijk inhoudt. Het gaat om het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van waarde. Je kunt dan ook eigenlijk wel stellen dat marketing een proces is van allemaal activiteiten.

Marketing in de praktijk

Dagelijks kom je verschillende marketinguitingen tegen. Het zijn er zoveel dat het je waarschijnlijk niet eens meer opvalt. Toch pik je onbewust verschillende boodschappen op met betrekking tot nieuwe producten of diensten. Er zijn vele voorbeelden van succesvolle marketingcampagnes. Denk bijvoorbeeld aan de Coca Cola flessen met namen erop. Dit sloeg ontzettend goed aan bij het publiek. Of wat dacht je van de storytelling die Nike toepast in vele marketinguitingen. Wil jij als ondernemer ontdekken welke vormen van marketing passen bij jouw doelgroep? Dan is het Blauwe Monsters online marketing bureau aan te raden. Samen met experts kun je kijken naar alle mogelijkheden, zodat jij de aandacht van je doelgroep effectief en efficiënt weet te trekken. 

Hot

Related Articles